Luister eens

“Daar is de kindercoach jongens, dus goed luisteren” zei een vriend van me tegen zijn kinderen.

Dat klinkt goed zeg “Daar is dé kindercoach” 🙂 Nog nagenietend daarvan, drong het 2e gedeelte van die zin later pas bij me door: “… dús goed luisteren.”

Want dat is dus niet de bedoeling. Een kindercoach gaat juist naar jóu luisteren.

Deze opmerking, dank daarvoor!, zette me aan het denken. Het lijkt er op dat ik beter meer concreet, specifiek kan zijn.

Mensen vragen me welke kinderen bij me komen. Zijn het probleemkinderen? Nee hoor, ik coach niet probleemkinderen. Die bestaan ook niet. Alle kinderen (en volwassenen) gedragen zich op een wijze waar ze iets positiefs voor henzelf mee willen bereiken. Bijvoorbeeld:

  • Wil je niet opletten in de les? Dan ga je tekenen of kletsen.
  • Heb je geen zin om naar school te gaan? Dan doe je of je ziek bent.
  • Wil je aandacht? dan kan je daar positief of negatief om vragen.
  • enzovoorts

Ik coach dus kinderen en ouders die ergens tegen aan lopen en er zelf niet meer uit komen. Zo krijgen ze nét dat ene duwtje in de rug om weer zelfstandig verder te kunnen gaan.

Ik probeer het wat duidelijker te maken:

Op een gegeven moment begin je als ouder op te merken dat dingen niet meer soepel verlopen of gaan zoals ze dat voorheen wel deden. Je kind is vaker boos of somber, wordt niet meer uitgenodigd op feestjes, spreekt niet meer af met vriendjes of vriendinnen, gaat met tegenzin naar school, is opstandig, gaat weer in zijn of haar broek plassen, klapt dicht tijdens een toets of spreekbeurt, krijgt alleen maar te horen dat ie stil moet zitten en zich niet kan concentreren en ga zo maar door.

Het gaat hier niet om grote problemen. Je kind is geen probleemkind, het is een kind die zoekende is naar een manier die voor hem of haar en omgeving werkt. Als je altijd met huilen je zin hebt gekregen is dat een succesvolle manier geweest, tot het niet meer lukt. Wat nu?

Ik ben er niet voor om te oordelen of je het wel of niet goed doet. Het kan alleen zo zijn dat wat je doet, niet meer het gewenste effect heeft. Samen gaan we onderzoeken naar andere mogelijkheden. De coaching is:

  • Positief gericht: wat gaat wél goed. Wat zijn de kwaliteiten en talenten van je kind en jou.
  • Toekomstgericht: niet te veel terugkijken naar het verleden, waar wil je naar toe?
  • Oplossingsgericht: we gaan onderzoeken hoe we het doel kunnen behalen.
  • Spelenderwijs: door middel van spel, actie en creatieve activiteiten gaan we werken aan de hulpvraag. Je kind heeft niet eens door dat ie aan het leren is.

Voel je niet bezwaard of beschaamd om de hulp in te roepen van een kindercoach. Ik gun ieder kind een coach die hem of haar verder helpt. Het is geen teken van zwakte, maar in mijn ogen juist van liefde. Iedere ouder wil toch het beste voor zijn kind?

Meer weten? Bel of mail me vrijblijvend en stel je vraag. Ik luister!